FANDOM

Område: Döda Skogen
DeadForest
Bild av MoonPhanter
Geografi
Namn Döda Skogen
Storlek 40 mil från öst till väst. 10 mil som bredast från norr till söder.
Angränsande Områden Öknen,

Sienna,
Eldskogen,
Mardouf,
Lavaöknen

Klimat Varken kallt eller varmt, om än det kan uppfattas svalt på grund av dimman.
Djurliv Få stora djur. En del gnagare och fåglar. Gott om insekter och groddjur, samt mindre reptiler.
Flockar Draugai har sitt revir i nordvästra Döda Skogen.

Utformning

Döda skogen är en mörk skog belägen norr om öknen. Den fick sitt namn då platsen under en väldigt lång tid var tom på liv. Ingen kan säga vad det var som höll livet tillbaka, men den stilla skogen har vaknat. Det är som om någon har lyft en förbannelse. Eller kanske lagt en. I den tjocka dimman växer sig snåren täta och risiga. Krokiga träd med ytliga rötter och onormalt mörka stammar skymmer himlen med täta bladverk. Träden har växt skrämmande snabbt, och har trots sin unga ålder blivit höga och kraftiga. Marken kläs i mossor lika mörka som skuggorna. Luften är väldigt vindstilla och fuktig av den ständigt närvarande dimman. Många av skogens gamla, döda stammar har blivit hem åt tickor och annan svamp.

Trots det liv som spirar så ligger det en orolig känsla över platsen. Några skulle kanske påstå att det kändes som om en sjukdom låg över skogen. Bland dimma och täta snår är det väldigt lätt att gå vilse, och även den erfarne vandraren måste se sig för om han vill hitta ut igen.

Klimat

Den stilla luften känns varken kall eller varm, men dimman bidrar till en svalare och något kuslig atmosfär.

Fauna

Få stora djur lever permanent bland snåren. Gnagare och fåglar återfinns bland träden, men få av fåglarna sjunger. Små insekter finns det gott om och mellan rötterna kilar en del mindre reptiler och groddjur.

Flora

---

---

Historia

Skapelse och utformning

Döda skogen var en gång i tiden en skog som brunnit ner i en våldsam skogsbrand till följd av Gudarnas Raseri. Skogen låg länge död och livlös, innan den plötsligt fick liv igen. De träd och växter som spirade växte onaturligt snabbt, och skogen bär en nästan sjuklig asmosfär som ingen kan förklara.

Flockliv

Flocken Draugai har sitt revir i  nordvästra Döda Skogen, på gränsen till Mardouf.

Legender och myter

Det påstås att skogen bär en förbannelse, men varifrån denna förbannelse kommer kan ingen säga.