FANDOM

Debwer
Debwer Avatar
Basfakta
Namn Debwer
Alias/Smeknamn Deb
O/G/N --
Flock, Rang Nordriket, Isblod
Status Levande
Partner --
Fysik
Ras Wapu
Biras/attribut --
Kön Biologiskt en Hona, ser sig som en Hane.
Ålder Vuxen
Mankhöjd 40cm
Vikt 4kg
Primär Magi och Ev. Sekundär Magi Illusion, Hallucination
IRL
Spelas av MoonPhanter
Tidigare Spelare --
Skapades 6 Oktober 2012
Aktiv Ja

Historia

Debwer lämnade redan som väldigt ung den stora wapufamiljen han fötts hos i Storkärr. Han minns idag inte mycket av dem, annat än att de var många. När han tänker tillbaks på sin födelsefamilj är det med en känsla av besvikelse, av svek och ensamhet.

Som vilsen valp kom Debwer att hittas av Hielo, och togs med till Nordriket där han växte upp som en av de första rekryterna. Han blev också en av de första medlemmarna i Nordriket att invigas till Isblod. Under sin uppväxt i Nordriket lärde sig Debwer att han aldrig skulle bli lika stor eller stark som de andra, större syskonen i slottet. Vad han däremot kunde göra, och som han genom uppmuntran från Kung Hielo lärde sig, var att utnyttja sin litenhet och sina krafter till det yttersta. Debwer kom med tiden att bli en skicklig kraftbrukare, i såväl sina illusioner som hallucinationer. När de första Isbloden fick lämna slottet och bege sig ut i världen så var det tillsammans med den nära vännen Baugur som Debwer åter fann sig ute i Numoori.

Fysik

Sidovy av Debwer.

Av MoonPhanter

Debwer är en liten varelse som vid första anblicken lätt kan tas för en övervuxen geting. Han har ett brett, rundat huvud med mönster som kan liknas vid segmenten i en stekels ansikte. Hans ögon är små, och plirar ut ur mörka fält i ansiktet. Öronen är tunna och långa, kan rotera helt på huvudet, och rör sig ofta i ryckiga mönster som efterliknar det hos en insekts antenner. Han har en wapus typiskt korta kropp och djupa bröst, med tunna ben och en tjock svans. Bakbenen har starka lår som tillåter Debwer att från stillasittande position hoppa närmare fem gånger sin egen höjd rakt upp i luften, vilket hjälper honom att fånga insekter och fåglar. Han springer också fort för sin ringa storlek, men är snarare kvick i rörelserna än en snabb långlöpare. Hans tår kan spreta brett för att hjälpa honom fördela vikten och gå på även den mest förrädiska sankmark.

Debwers fäll var från början kort, slät och vattenavvisande, med starkt röda och gula färger. Efter att han vuxit upp i Nordrikets kalla klimat har han utvecklat en tät vinterfäll som är märkbart gråare i färgen än den annars väldigt röda sommarfällen. Hans mönster påminner starkt om en bålgetings, med stora mörka fläckar i ansiktet som liknar insektens ögon. Hans egna ögon är mörka och smälter nästan in i fällen.

Debwer är biologiskt en tik, men ser sig själv som, och refererar till sig själv som en hane.

Personlighet och Mentalitet

Debwer är envis och målmedveten. Han är intelligent, och kompenserar för sin ringa storlek med förmågan att prata sig ur situationer om det skulle behövas. Han är nyfiken, och kan vara skämtsam och vänskapligt retas med de som står honom nära. Han är väldigt mån om de han bryr sig om, och skulle göra allt för Nordriket.

Magier

Illusion

Med illusionskraften skapar Debwer bild- och ljudillusioner. Då det är illusioner, och inte något fysiskt närvarande, så syns eller hörs inte illusionerna på långt håll.

Bildillusionerna fokuserar främst på att skapa illusionen av föremål eller levande ting. Han kan bland annat använda dessa för att skapa svärmar av insekter för att distrahera eller skrämma andra.

Ljudillusionerna använder Debwer oftast för att matcha bildillusionerna, som att ge de svärmande insekterna ett matchande surrande och brummande. Han kan även skapa illusionen av andra ljud. (Notera dock att ljudillusionerna är inte en ljudkraft! Debwer hanterar Inte ljudvågor, utan lurar endast närvarande individers hjärnor att tro att ljudet finns). Han kan till viss del skapa illusionen av fler röster än sin egen.

Hallucination

Hallucinationskraften är en som Debwer har övat mycket på, och han använder den främst för, vad han själv kommit att kalla för "Obemärkelse". Kraften gör honom inte osynlig, men med hjälp av hallucinationskraften får han andra i sin närhet att helt enkelt inte lägga märke till honom, på samma vis som att de inte noterar alla träd eller vartenda sten runtomkring sig. Så länge som Debwer själv inte gör något som skulle dra uppmärksamhet till honom så kan han ofta gå helt obemärkt förbi. Obemärkelsen fungerar dock inte om de han försöker smyga förbi aktivt letar efter honom. Utöver obemärkelsen använder han annars hallucinationskraften tillsammans med illusionerna, exempelvis geno att lura en annans sinne att tro sig bli stucken av falska getingar.

Biologiskt gift

Utöver sina magiska krafter har Debwer, som alla wapu, ett biologiskt gift. Det är inte en giftkraft, då Debwer inte kan kontrollera hur kraften ska fungera, eller har olika typer av gift, utan det är endast ett gift, och ett relativt svagt sådant. Giftet är detsamma som återfinns hos getingar, och fungerar främst till försvar, men även för att jaga. Det verkar paralyserande på mindre varelser, men är inte starkt nog för att paralysera något större än Debwer själv.

Precis som en getings gift så utsöndrar det en stark smärta. Även om bettet är litet så smärtar det betydligt mer, vilket lurar större varelser att Debwer är kapabel till att orsaka betydligt mycket mer skada än vad han egentligen gör. Giftet förs in i offrets blod, där det bryter ner celler vilket skickar signaler om smärta till hjärnan, men det skadar inte märkbart. Det stoppar även blodflödet i det bitna området, vilket gör att smärtan håller i sig och att området svullnar i stil med ett getingstick. Giftet är inte dödligt, utan gör endast ont, om inte den bitna är allergisk mot getingar.

Relationer

Biologisk Släkt
Moder Oca (npc)
Fader Tawon (npc)
Helsyskon Foche (npc),

Yabisi (npc), Wafeng (npc), Sika (npc)

Nordriket

Bekanta

  • Nibber - En annan wapu! Medlem i Draugai.
  • Ronia - Högrankad inom IA. Vänlig.
  • Xeryus - Medlem i IA. Vänlig.

Andra

Trivia

  • Alla i Debwers släkt har namn som på ett eller annat språk betyder "Stekel/Geting" (Wasp)
  • Debwer liknar en bålgeting till utseendet.
  • Han anser sig vara född i fel kropp, och ser sig själv som en hane.
  • På grund av detta skriver MP "han" istället för "hon" i rollspel med Debwer.
  • Han har ett ganska dåligt luktsinne för att vara ett "hunddjur."