FANDOM

Område: Glaciären
Geografi
Namn Glaciären
Storlek 90 mil från öst till väst. Okänt hur långt området sträcker sig norrut utanför Numooris gränser.
Angränsande Områden Norra Bergen
Klimat Kallt och ogästvänligt, med temperaturer mellan 0 och -50°C
Djurliv Ett sparsamt djurliv.

Nordliga havsfåglar och gnagare. Isbjörnar, vikare och sjöleoparder. Valar, späckhuggare, kräftdjur, krill, nordliga fiskarter, mm.

Flockar Här bor ingen officiell flock från Numoori.

Utformning

Glaciären är Numooris nordligaste område. Här har isen legat över landet sedan urminnes tider. Det kalla klimatet gör att snön här aldrig smälter, vilket i sin tur gör att glaciären är ett ständigt växande område. Den tjocka ismassan rör sig långsamt åt flera håll. Vid havet i öst och väst faller årligen stora isblock ned i havet från glaciärens höga väggar, och många isberg flyter utmed glaciärens kuster. Istäcket sträcker sig ned över stora delar av Numooris bergskedja, och fyller på sina ställen hela dalar med is.

Glaciärens klimat är ogästvänligt, och få vargar överlever en längre tid i området. Temperaturerna sjunker inte sällan till -50°C på vintern och når aldrig över 0°C på sommaren. Hårda vindar blåser över istäckets öppnaste områden, och gör att luften känns ännu kallare än vad den egentligen är. När det snöat i området ligger snön kvar som ett tjockt täcke och gömmer alla sprickor och avgrunder i isen. Att falla ned i en sådan avgrund leder nästan garanterat till döden. Om sommaren smälter en del av glaciärens sydligaste delar, vilket bildar stora floder av underkylt smältvatten som kan förfrysa en varg på ett ögonblick om denna skulle falla i. Men inte ens den varmaste sommar smälter glaciärens centrala och nordligare delar.

Klimat

Kallt och ogästvänligt, med temperaturer mellan 0 och -50°C

Fauna

Ett sparsamt djurliv, med flest djur levande i närheten av gränsen mot Bergen, samt längs kusterna. En del nordliga havsfåglar, köldanpassade gnagare, isbjörnar, vikare och sjöleoparder. I haven runt Glaciären lever gott om nordliga havsdjur som valar, späckhuggare, kräftdjur, krill och många nordliga fiskarter.

Flora

Glaciären har ett väldigt sparsamt, näst intill obefintligt växtliv.

---

Historia

Skapelse och utformning

Glaciären har funnits så länge som någon kan minnas, och är ett ständigt växande område.

Flockliv

Här bor ingen officiell flock från Numoori.

Legender och myter

---