FANDOM

Guide till Kategorier

Har märkt att det kanske inte var helt solklart hur man skulle göra med dessa kategorier, hur man skulle lägga till dem, och vilka, så tänkte skriva en guide om det som förhoppningsvis gör saker och ting lite klarare.

Att lägga till kategorier

När du har skapat en sida, kan vara en karaktärssida/spelarsida/rollspelshändelsesida/myt och legendsida, eller ja, lite vad som helst. När du är inne på din nyskapade sida och vill lägga till dem i passande kategorier, så kan du göra på två sätt.

Det första är att när du är inne på sidan bläddra längst ner på sidan så finns det en knapp under all text som heter Lägg till kategori/Add category, tryck där, skriv in passande kategori, den behöver inte dyka upp i listan som visas det fungerar ändå (OBS: Det är dock shiftlägeskänsligt), tryck sedan enter på tangentbordet, gör på samma vis om du har fler kategorier som behöver läggas in, tryck sedan på spara/save när du är klar.

Det andra är att när du är inne i sidans redigera/edit så finns det en knapp med tre rader direkt till vänster om spara/puplish och avbryt/cancel, tryck på den så ser du ett alternativ vid namn Kategorier/Categories. Då kommer du se två fält, en där det står Lägg till kategori..., till vänster om detta fält kommer du att se de eventuella kategorier som redan är inlagda. Ignorera det det undre fältet som heter Guide till kategorier. Här kan man även ta bort felaktiga kategorier (se nedan för mer utförlig info). För att lägga till en kategori, gör på samma vis som i första alternativet, skriv in namnet på kategorin (OBS: Shiftlägeskänsligt), tryck enter på tangentbordet (det behöver inte dyka upp i listan), Verkställ ändringar, och sedan spara/publish.

Vilka kategorier man ska lägga till

Ja, det finns en hel del kategorier, och det kan vara förvirrande, men allting är i grunden till för att möjliggöra för lätta sökvägar. T.ex om man inte vet namnet på en varg men den är inlagd i alla passande kategorier och man vet att den t.ex var en Isvarg, eller att den var med i en viss flock, ja då är det betydligt lättare att kunna hitta denne.

Det du kan tänka på när du ska försöka utröna vilka kategorier som en sida ska läggas till i, tänk på att alla kategorier som passar för sidan ska vara med, främst om det är en karaktärssida, och för att urskilja vilka som är rätt och fel tänk på att alla de korrekta finns att hitta på något sätt via menyn och dess underkategorier.

Karaktärssida exempel 1: Denna karaktär är en flocklös levande Isvargs och Vintervargskorsning, denne ställer sig inte på varken de ondas, de godas eller de neutralas sida. Denna karaktär ska placeras i kategorierna Karaktärslista (för att alla karaktärer ska stå där), Övriga typer, Flocklösa, Isvarg, Vintervarg, Levande.

Karaktärssida exempel 2: Denna karaktär är en död en men håller sig kvar i Numoori som andevarg. Denna karaktär är medlem i Qu och är neutralt/god lagd, och tillhör rasen Sannistäppare/Solvarg (samma ras med två olika namn, se upp för dessa, kategorin står med båda namn), den tillhörde även tidigare flocken Cierzo. Denna karaktär ska placeras i kategorierna Karaktärslista (för att alla karaktärer ska stå där), Neutrala, Goda, Qu, Cierzo (flockar som vargar tidigare varit med i ska läggas till i kategorierna), Andevarg, Sannistäppare/Solvarg, Döda.

Kolla alltid upp kategorierna för en varg innan du börjar lägga till dem, på så vis är det mindre troligt att du missar någon, och dubbelkolla gärna länkarna så de hamnade rätt sedan.

Spelarsida: Spelarsidorna ska läggas till i kategorin Spelare, då dyker de upp under Rollspelare ---> Spelare så man kan hitta alla Spelarsidor i en samlad kategori sedan. Ingen annan kategori.

Rollspelshändelse: Rollspelshändelsesidorna ska läggas till i kategorin Rollspelshändelser, då dyker de upp under Om Numoori ---> Händelser ---> Rollspelshändelser så man kan hitta alla Rollspelshändelser i en samlad kategori sedan. Ingen annan kategori.

Myt/Legendsida: Myt/Legenssidorna ska läggas till i kategorin Legender, då dyker de upp under Om Numoori ---> Kultur ---> Legender så man kan hitta alla Myt/Legendsidor i en samlad kategori sedan. Ingen annan kategori.

Radering av tillagda kategorier

Det nämndes ovan i Att lägga till kategorier, men tänkte ta det lite mer utförligt här.

Om det har blivit fel med en tillagd kategori eller t.ex vargen har ändrat sig på något sätt så den längre inte passar in i en specifik kategori/passar in i en annan så kan man radera dessa. När du är inne i sidans redigera/edit så finns det en knapp med tre rader direkt till vänster om spara/puplish och avbryt/cancel, tryck på den så ser du ett alternativ vid namn Kategorier/Categories. Då kommer du se två fält, en där det står Lägg till kategori..., till vänster om detta fält kommer du att se de eventuella kategorier som redan är inlagda. Ignorera det det undre fältet som heter Guide till kategorier. Här kan man ta bort felaktiga kategorier. Om du trycker på den kategori du vill ta bort så kommer det upp en liten ruta där det finns en sopkorg i högra hörnet, tryck på sopkorgen så försvinner denna från listan. När du är klar, tryck på verkställ ändringar och sedan spara/publish.