FANDOM

Hikioki
Hikioki rasbild
Basfakta
Namn Hikioki
Storlek Mycket liten
Vanliga krafter Vanligen inga krafter. Naturligt gift i kroppen
Färger Fågelfärger, ofta färgglada och tropiska
Övriga karaktäristiska drag Bevingade, äter till stor del frukt och växter
Styrkor Flyga, kvicka, tysta
Svagheter Liten, svag, ingen stridare
Historia
Härstamning Fakarg/Bevingad varg
Ursprung Kawazatriskogen och Tadaar
IRL
Skapare --
Krävs Tillstånd Nej

Särpräglade drag

Fysik

Hikiokin är en liten, bevingad varg som främst kännetecknas för sin starka färg. De är ofta färgade likt de tropiska fåglarna i de skogar de härstammar från. Många hikiokivargar har varierande stora ytor av kroppen, vanligen över rygg, nacke och höfter, där de har fjädrar istället för päls. Det är också vanligt att hikiokivargar har stjärtfjädrar, och ibland saknar de vargsvans helt. Framförallt hanarna av hikiokisläktet pryds av präktiga fjäderskrudar, vilka ofta används för uppvaktning av eventuella partners. De nyttjar ofta sina färgstarka utseenden och fjäderskrudar i imponerande uppvisningar och danser för att visa upp sig och imponera på varandra. Även hikiokivargar med mindre uppseendeväckande skrudar lägger ofta stor vikt vid att sköta om sina skrudar, och övar sina danser.

Trots att hikiokin till stor del äter frukt och växter har de kvar sina varglika tänder. Detta då rasen fortfarande jagar mindre djur som gnagare, ödlor och grodor, och de äter gärna ägg när tillfälle ges. Det är inte heller ovanligt för hikiokis att äta resterna efter större rovdjurs byten.

Mentalitet

Hikiokin är i regel en fredlig ras som hellre flyr än tar upp strid. De är sällan fientliga. De lever ofta i par snarare än i större grupper som är vanligt hos andra raser, och är inte sällan obekväma i större samlingar. Det är sällan fler än tre par hikiokivargar som delar levnadsyta.

Magier

Hikiokin är nästan uteslutande en kraftlös ras. En hikioki med krafter är mest troligt en korsning.

Övriga färdigheter

Istället för magiska krafter har Hikiokin ett inbyggt försvar mot större rovdjur. Hikiokivargars blod är naturligt giftigt i större mängd, och smakar fruktansvärt. De är inte giftvargar, då en hikiokivarg inte kan styra giftet själv, utan det är ett naturligt gift som finns i deras kropp som de inte själva tar skada av. Giftet verkar snabbt, och orsakar smärta och illamående hos anfallaren. Smärtan är lokaliserad där blodet kommer i kontakt med hud och slemhinnor, vilket ofta blir i munnen när ett rovdjur biter. Giftet kan även orsaka viss svullnad av det påverkade området.

Historia och utveckling

Den Tidiga Åldern

-

Den Mörka Åldern

-

Kraftåldern

-

Modern Tid

Hikiokivargarna lever i Numooris regnskog.

Övrigt

Precis som med andra bevingade vargar och fakarger är hikiokivargens vingar inte en dominant gen, och det är vanligt att korsningar med hikioki föds vinglösa. Det är troligare att en hikiokikorsning ärver en kraft än att den är kraftlös.