FANDOM

Område: Kawazatri
Geografi
Namn Kawazatriskogen
Storlek Djungeln sträcker sig längs hela den södra kusten, från Lavaöknens gräns till Samudr i väst; en sträcka på ca 140-150 mil. Skogen är 25 mil som bredast från norr till söder.
Angränsande Områden Lavaöknen,

Raukakekedjan,
Byoomi,
Storkärr,
Solstäppen,
Stormstäppen,
Svartstrand,
Tadaar,
Samudr

Klimat Väldigt varmt och fuktigt, med mycket regn.
Djurliv En myriad av exotiska djur. Färggranna fåglar, reptiler, groddjur, insekter och spindeldjur. Många svin, gnagare, apor, och en del djungelelefanter.
Flockar Flocken Isil Anar har sitt revir runtom ruinerna, och flocken Occultos håller till centralt i djungelns norra delar.

Utformning

Kawazatriskogen, också känd som Kawazatridjungeln eller bara Kawazatri, är Numooris största skog, och sträcker sig från lavaöknens gräns och längs kusten hela vägen bort till stormstäppen. Det är ett väldigt exotiskt område med mycket tät, åldrad skog. Träden växer sig tjocka och högre än på många andra platser i landet. Trädkronorna är täta och släpper genom väldigt lite solljus, vilket gör skogens golv mörkt. Mellan de höga trädstammarna växer det mindre träd, höga snår och en oftast väldigt tät undervegetation som är svårframkomlig. Det finns otaliga sorters växter, med allt från soltörstiga, åldrade gummiträd och paranöt-träd, till skuggtåliga palmer, fikon och mahogny. I skuggan, som del av den täta undervegetationer lever även en mängd olika epifyter - växter som lever på andra växter - som orkidéer, mossor och lavar. Hela skogen tycks sammanbunden med ett omfattande nätverk av lianer. På flera ställen faller så lite ljus till marken att inte många växter överlever, vilket gör att den täta undervegetationen i många av de mörkaste delarna av skogen plötsligt öppnar upp sig och gör det förvånansvärt öppet och lätt att vandra under taket av grönska. De stigar som finns är oftast svåra att hitta, och svåra att följa genom de tätare igenvuxna områdena.

Luften i skogen är alltid varm och fuktig, vilket gör att den lätt känns tung och kvav för en ovan varg. Det är en annan hetta än den torra som ligger över Numooris öken eller savann. Årstiderna i skogen skiljer sig väldigt lite från varandra. Det regnar mycket och ofta, vilket bidrar till den ständigt fuktiga luften, och särskilt om sommaren regnar det extra mycket. Det är inte ovanligt att tjocka moln av dis reser sig ur skogen om morgnarna. Temperaturerna sjunker aldrig, och det blir aldrig kallt. Tusentals floder och bäckar rinner genom skogen, bildade såväl av skogens eget regn som av regn i de närliggande bergen. Det finns många strömmar och vattenfall som kastar sig över skogens många klippor. Närmast kusterna blir palmer vanligare och långa, sandklädda stränder är inte ovanligt, även om det också finns snåriga stränder och en del höga kustlinjer.

I skogen lever en myriad av djurliv. Det finns fler arter av färggranna fåglar än någon kan räkna, och tusentals arter av reptiler, groddjur och insekter. I träden svingar sig apor, och det finns gott om gnagare, dykarantiloper, skäggsvin och vårtsvin. Längs marken och i träden rör sig många farliga djur, som stora giftormar och dödligt giftiga grodor. Skorpioner är inte ovanliga, och det finns gott om giftiga insekter och spindeldjur. Allt detta liv gör att skogen kryllar av ljud. För den ovane kan alla djurs skrän, rop och tjatter vara en jobbig blandning av läten. Hikiokivargen trivs bra i skogen, då de relativt små, bevingade vargarna lever på den rika frukten i området. De lever ofta i små grupper som tar hand om och ser efter varandra.

Klimat

Väldigt varmt och fuktigt, med mycket regn. Den täta vegetationen gör skogen väldigt mörk och ogästvänlig.

Fauna

En myriad av exotiska djur. Färggranna fåglar, reptiler, groddjur, insekter och spindeldjur. Många svin, gnagare och apor. Har man tur kan man få se någon av skogens grupper av djungelelefanter.

Flora

Tropiska växter som finns i djungler. Mer kommer.

I djungelns sydöstra del finns det gamla kvarlämningar och ruiner efter vad som troligtvis var ett storslaget tempel för många tusen år sedan. Läs mer om Ruinerna på dess informationssida.

Historia

Skapelse och utformning

---

Flockliv

Flocken Isil Anar har sitt revir runtom ruinerna djupt in i djungeln och flocken Occultos håller till centralt i djungelns norra delar.

Legender och myter

Det finns rykten och historier om att det lever enorma reptil-lika varelser i skogen, och berättelserna om Kawazatriödlor härstammar från djungeln.