FANDOM

Oberon
Oberon avatar wip
Basfakta
Namn Oberon Aguro
Alias/Smeknamn Obbe
O/G/N Strukturerat god
Flock, Rang Jägarna, Antagen
Status Lever
Partner -
Fysik
Ras Hellhound

Ljudvarg

Biras/attribut Mörkervarg
Kön Hane
Ålder Vuxen
Mankhöjd 124 cm
Vikt -
Primär Magi och Ev. Sekundär Magi Eld

Inre mörker

IRL
Spelas av Vic
Tidigare Spelare -
Skapades April, 2014
Aktiv Ja

Historia

Oberon är son till Naira och Zayev och föddes under försommaren tillsammans med sin kullbror Arno in i den då unga flocken Jägarna. Historier om gudarna och läran om vampyrer var en central del i valparnas uppväxt, och Oberon började i tidig ålder tränas med syftet att en dag bli en fulländad vampyrjägare. Han var en försynt valp med fokus ofta på annat håll men med en glädje som aldrig sinade. Omgiven av Jägarnas starka gemenskap blev dem hans allt – en familj utöver den han redan hade. Arno var från första stund Oberons stöttepelare, och den som gav honom modet att närma sig och bli vän med flockens andra valpar.

Vart än Arno gick följde Oberon, och när valet att stanna eller lämna flocken föll till de unga bröderna, fanns där ingen tvekan hos den blå. Jägarna var deras hem och Arno, den varg han var villig att följa in i döden. Tillsammans skulle de kämpa. De välkomnades av flocken som noviser och därmed inleddes den verkliga träningen. Hösten därpå föddes Nairas och Zayevs andra kull och Oberon blev storebror till Azdell, Gharrow och Nena.

Natten en vampyr tog sig in på reviret var stunden då verkligheten slukade marken under hans tassar. Den var grymmare än Oberon någonsin kunnat föreställa sig och i sin framfart drog den Naira med sig. Han förlorade sin mor den natten, som gav sitt liv för att rädda Arnos. Synen av sin bror – den Oberon älskade över allting annat – blöda ut intill Nairas livlösa kropp var ett brutalt uppvaknande om kampens hårda allvar. Sagor och berättelser var inte längre storslagna legender, men den verkliga världen. Efter att ha flytt vampyren lämnade flocken reviret i Acherati för att vandra mot nya marker. Det var en lång och tung resa som Oberon inte minns mycket av. Moderns bortgång så väl som Arnos skador hade lämnat honom tom av sorg, med ett främmande mörker som grodde i hans bröst. Förpliktigad att finnas där och kämpa för Arno och sina småsyskon kunde han dock inte ge upp. Oberon fullföljde vandringen och vid höstens slut anlände flocken till sitt nya hem – Sacrari.

Fysik

Oberons form är en grövre variant av moders kropp. Den är senig och smidig, med lätt krökt rygg och djup bröstkorg. Hans ben är långa och starka och avslutas i breda, rundade tassar med rejäla klor. Till utseendet påminner de om kargens, med större rörlighet och flexibla tår och sporrar som gör det lätt för honom att gripa tag om saker. Ansiktet är grovt och runt till formen med något bredare nosparti och betar som växer ur underkäken. Han har fyra ögon, alla genomgående röda i sina ögonvitor med orange iris och pupiller i samma färg. Det första ögonparet är normalt beläget i Oberons ansikte med det andra placerat strax ovanför. Längst ryggraden har han taggformade benutväxter som börjar i höjd med skuldrorna och slutar vid korsryggen.

Oberons fäll är enhetligt blå med en brun mask i ansiktet som sträcker sig ner längst halsen och undersidan av kroppen. De bruna partierna linjeras av mörkare ytterkanter som ljusnar mot mitten. Pälsen kring hals och nacke är raggig men blir slätare över bakkroppen. Hans haka kläs av grövre behåring i vad som skulle kunna liknas vid skägg och på hjässan ner mot manken reser sig en kortare mankam i mörkblå nyans. Så väl nos som trampdynor är mörkbruna. Efter sitt första vampyrmöte har Oberon ärr efter tänder som löper diagonalt över ansiktet. Mest framträdande är de över nosryggen och högra halvan av ansiktet, där tänderna skurit som djupast.

Personlighet och Mentalitet

Oberon var under sin första tid i livet en genomsnäll och en nästintill oförarglig varelse. Lite av en klump men alltid med viftande svans trots sitt något timida sätt. Han var glad och lekfull, med ett stort behov av närkontakt. Natten Oberon förlorade sin mor till en vampyr raserades hans naiva syn på världen. Det var ett grymt uppvaknande om vad som väntade dem alla, och mycket av hans tidigare skojfriska natur föll i glömska. Sedan dess är han väldigt överbeskyddande mot sin familj – flocken – och har en strikt syn på att alla nattens barn ska förgöras. Han drivs av att hålla de han håller av säkra och vid liv och arbetar hårt för saken. Så pass hårt att han ibland glömmer av sig själv.

Nairas död skänkte honom en mognad han tidigare saknat men väckte också mörkret i honom. Oberon är en mörkervarg och drabbas i perioder av svåra känslor av sorg och ilska som överskuggar hans annars levnadsglada sätt. Han har med tiden blivit bättre på att hantera känslorna – mycket tack vare mötet med sin moders ande – och mörkret skrämmer honom inte på samma sätt som tidigare. Istället låter han det driva honom i sin kamp.

Magier

Oberon brukar en kombination av eld och inre mörker men är omedveten om den sistnämnda kraftens existens. I den annars vanliga elden har mörker letat sig in vilket gett upphov till att den orangea elden domineras av övervägande blålila* flammor. Mörkret fungerar som ett attribut; förstärker elden och framhäver dess destruktiva och farlig natur till extrema nivåer. Det ger elden en slags identitet – en svårkontrollerad, egoistisk och upprorisk sådan. Utan vetskap om mörkret och hur det bemästras blir elden lätt svårkontrollerad. Den styrs huvudsakligen av Oberons känslor, och blir oberäknelig om han själv är arg och/eller ledsen.

*Tänk mörkret som svart bläck. Koncentrerat ter det sig svart medan det utblandat kan se blått ut (därav eldens blåa färg).

Relationer

Biologisk Släkt
Moder Naira
Fader Zayev
Helsyskon Arno

Azdell, Gharrow Nena

Far och morföräldrar ✝ Titania (fm)

✝ Mordolgar (ff)

Azrodell (mm) Heron (mf)

Föräldrars syskon ✝ Danartho

Gwernal, Kal, Jazod, Namica, Nothcira

Familj

  • Zayev – far, "Res dig, som du alltid gör. Du ska klara dig."
  • Naira – mor, "Döden blev din sista strid, men jag ska aldrig sluta strida för dig."
  • Arno – bror, "Jag finns inte utan dig."
  • Azdell – lillasyster, "Jag ska finnas för dig och skydda dig. Alltid."
  • Gharrow – lillebror, "Du har stora saker att uträtta."
  • Nena – lillasyster, "Jäkta inte in i döden. Du kommer dit du vill."
  • Azazel – farbror, "Jag hoppas du har det bra. Jag saknar dig."
  • Janos – brorson
  • Liv – brorsdotter
  • Ren – brorson
  • Silas – brorson

Jägarna

  • Dimitrij – ledare, "Jag ger dig mitt liv och låter mörkret driva min kamp."
  • Loke – "Om vi inga valpar har vid tiden våra hår blivit gråa, tar vi saken i egna tassar."
  • Nadie – "Dina påhitt får mig att glömma vad för värld vi lever i, om än så bara för en stund. Din vänskap betyder mycket."
  • Niara – "Du är ovärderlig. Vad vore vi utan dig."
  • Niyaha – "Mörkret i mitt sinne lättar i din närhet. Om döden tar mig, ta hand om Arno."
  • Caer – "Vi är din familj. Du kan lita på oss."
  • Delshay – "Så snäll!"
  • Hector – "Du var mig en användbar prick."
  • Nehexor – "Alla känslor och all smärta; hur står du ut?"
  • Nepotonje – "Försvinn inte från oss, vi behöver dig närvarande."
  • Orkidé – "Tro på dig själv, så som jag tror på dig."
  • Valkyrian – "Kom, grabben. Jag ska lära dig."
  • Zaynah – "Din plats är här."
  • Avani (npc) – "Välkommen."
  • Beata (npc) – "Tack. För allt du gjort och fortsätter att göra. Försök inte låtsas, jag vet att du gillar att höra det."
  • Krita (npc) – "Jag har begravt min tvivel. Du är en av oss."
  • Sixten (npc) – "Trots vår kamp är det okej att skratta och glädjas. Jag förstår det nu, tack vare dig."
  • Theano (npc) – "Du är min jämlike men kommer alltid ha min tysta beundran."
  • Vindhur (npc) – "Lite burdus är du allt, men väldigt söt också."

Vampyrer

  • Aalex (npc) – "När du är aska kan mitt sinne vila."
  • Locura – "Du ska vittra under flammorna. Om inte av oss, så av de nästkommande."
  • Namnlös (npc) – "Du var bara början."

Övriga

Gillar

  • Kenai – fd. medlem av Jägarna, "Jag förstår nu varför du lämnade."
  • Loiana – fd. medlem av Jägarna, "Var glad att din väg inte var med oss."
  • Ciye – fd. medlem av Jägarna, "Lev väl."
  • Natanh – fd. medlem av Jägarna, "Lev väl."
  • Doris – tonårs-crush, "Jag tänker fortfarande på dig ibland. Wow. Bara... wow."

Främlingar

  • Nibber – "Vad ville du?"
  • Nyke – "Nyfiken liten en."
  • Navezgane – "Jag kan inte ta några risker. Inte efter det som hände sist."
  • Angelus"Förhoppningsvis gjorde vi din sista resa lite lättare."
  • Orelielkommer efter avslutat rollspel

Trivia

  • Oberon är döpt efter Zayevs morbror.
  • Hans andranamn i Jägarna är Aguro och tilldelades honom när han höjdes från Novis till Antagen.
  • Oberons utseende designades i sista minut, strax innan valptrådens intresseanmälningar skulle vara inskickade och valpspelare skulle lottas ut.
  • Från början skulle Oberon ha telepati och ljud som kraft, men detta ändrades innan han startades. Han gavs istället eld och inre mörker – destruktiva/mörka krafter som blev en intressant kontrast mot hans snälla själ.