FANDOM

Område: Snöslätten
Snowfields
Bild av MoonPhanter
Geografi
Namn Snöslätten
Storlek 70-80 mil från öst till väst. Ca 20 mil som längst från norr till söder.
Angränsande Områden Bergen,

Nordanskogen,
Lövskogen,
Kaiwood,
Eriinari

Klimat Minusgrader och snö större delen av året. Några plusgrader om sommaren.
Djurliv Stora renhjordar. Myskoxar, ugglor, fjällripor, gnagare och många andra nordliga djur.
Flockar Här bor ingen officiell flock från Numoori.

Utformning

Snöslätten ligger i norra Numoori, och gränsar till den nordliga bergskedjan. Luften här är oftast frisk och kall. Området är under större delen av året begravt under ett djupt snötäcke, men under de varmaste sommarmånaderna klättrar temperaturen ibland upp mot 5°C. Under sommaren smälter mycket av snön bort och lämnar ett vidöppet gräslandskap där tjälen aldrig helt går ur marken. Även under vintern kan det ibland bli varmt och soligt på de snöklädda vidderna.

Trots det rikliga mängden snö så är snöslätten ett av Numooris torraste landskap. Då snön sällan smälter finns det inte mycket vatten att dricka - om man inte väljer att äta den kalla snön och riskera att dö av köld. Landskapet är även i ständig förändring, då kraftiga vindar får snödrivor att förflytta sig inte helt olikt sanddynorna i öknen. Efter en av snöslättens kända, förödande snöstormar kan landskapets utseende ha förändrats helt, och det är inte sällan vargar går vilse på slätten. Det sker inte heller sällan att vargar och andra djur begravs under snön under en storm. Och att ta sig upp från under det tunga snötäcket är inte något alla klarar.

Klimat

Minusgrader och snö större delen av året. Några plusgrader om sommaren.

Fauna

Stora renhjordar vandrar över snöslätten. Här finns även en del myskoxar. Ugglor, fjällripor och andra nordliga fågelarter är inte heller helt ovanliga, särskilt längs skogsgränserna och runtom bergen. Harar och andra nordliga gnagare, samt många andra nordliga djurarter.

Flora

kommer.

---

Historia

Skapelse och utformning

---

Flockliv

Här bor ingen officiell flock från Numoori.

Legender och myter

---