FANDOM

Område: Tadaar
Spegelsjön
Bild av MoonPhanter
Geografi
Namn Tadaar
Storlek 18 mil som bredast från öst till väst. 30 mil som längst från norr till söder.
Angränsande Områden Kawazatriskogen,

Svartstrand

Klimat Ett överlag tropiskt område, med mycket vegetation och varmt, fuktigt klimat.
Djurliv Många tropiska fåglar, reptiler, groddjur och insekter. En del gnagare och mindre hovdjur som dykarantiloper. Stora ormar och en del övervuxna fiskar i sjön.
Flockar Här bor ingen officiell flock från Numoori.

Utformning

Tadaar är en vacker och exotisk ö, som en gång i tiden var en del av Kawazatriskogen. Genom århundradena sjönk emellertid landet, och havet reste sig över en flera mil lång yta mellan det som kom att bli ön och fastlandet. Ön ses numera som ett fristående område. Landskapet skiljer sig inte mycket från Kawazatri. Den kläs till stor del i tät djungel, men med fler förkrympta träd och vindpinade kuster. Det blåser mycket in över ön, vilket har gett många av träden, framförallt runt kusterna, karaktäristiskt krokiga och knotiga stammar, med vida, plattare kronor. Det lever inga större köttätande djur på ön, och de vargar som bor där är hikiokis och skogsvargar. I skogen finns det gott om färgglada fåglar och reptiler. Ön är oerhört rik på frukt och bär, och är ett paradis för Numooris vegetariska vargar.

Mitt på Tadaar ligger en stor sjö, omringad av höga kullar och ett par kantiga bergkammar. Ett flertal floder rinner från bergen och ger vatten till sjön, och många mindre vattendrag sprider sig från sjön och ut över resten av ön. Bergen hindrar den mesta av vinden som annars härjar på ön från att röra vattnet, vilket gör att sjön näst intill alltid ligger spegelblank och stilla, vilket har gett upphov till dess namn. Runtom spegelsjön hänger mycket av den tropiska skogen ned i vattnet med sina grenar, men på flera ställen ligger även längre grässtränder, där träden abrupt slutar ett stycke från vattnet och ersatts av tjockt, grönt gräs. Mitt på en av de öppnare grässtränderna står ett stort pilträd, vars grenar lugnt flyter på vattenytan. Ingen vet helt säkert hur pilträdet kom dit, då det skiljer sig så mycket från resten av skogens tropiska växtlighet.

För att kunna ta sig till Tadaar krävs det nästan att man har vingar eller vattenkrafter. Det vida bandet av hav som skiljer ön från fastlandet är ogästvänligt, och vågorna är inte sällan höga och vilda. Ett sätt att ta sig över är att invänta lågvattnet,  men det är få som klarar sig över innan tidvattnet vänder. Risken att fastna i högvattnet är stor, och många har omkommit i sina försök att nå ön, eller fastlandet från ön. Det går precis att se ön från fastlandet, men inte som mer än en mörk strimma längs horisonten. Det är som smalast ungefär två mil mellan fastlandet och ön, vilket är en näst intill omöjlig sträcka att hinna innan havet höjs på nytt. Fler och fler vargar har försökt att nå ön, nyfikna på vad som finns på andra sidan havet, men få har lyckats. Och de som tagit sig på ena hållet tar sig sällan tillbaka.

Klimat

Ett överlag tropiskt område, med mycket vegetation och varmt, fuktigt klimat. Något lägre, mer förkrympta träd längs de blåsiga kusterna. Regnar mycket runtom bergen, som hindrar moln från havet att dra in över spegelsjön. Regnar framförallt mycket under vintern, men temperaturerna sjunker inte, utan förblir varma.

Fauna

Många tropiska fåglar, reptiler, groddjur och insekter. En del gnagare och mindre hovdjur som dykarantiloper. Stora ormar och en del övervuxna fiskar i sjön.

Flora

Kommer.

Mitt på Tadaar ligger en väldigt stor sjö, omgiven av berg. Sjön går under namnet spegelsjön då dess yta oftast står så stilla att den är spegelblank.

Historia

Skapelse och utformning

Tadaar tillhörde en gång i tiden Kawazatriskogen, men kom att separeras från resten av djungeln och bilda en egen ö.

Flockliv

Här bor ingen officiell flock från Numoori.

Legender och myter

---