FANDOM

Vintervarg
Basfakta
Namn Vintervarg
Storlek Liten - Medel
Vanliga krafter Synska krafter, vind, kyla
Färger Gråbrun, rödbrun nyans på sommaren och blir gråvita/vita på vintern
Övriga karaktäristiska drag Byter färg på fällen mellan årstiderna
Styrkor Varierande
Svagheter Varierande
Historia
Härstamning Unknown
IRL
Skapare Unknown
Krävs Tillstånd Nej

Särpräglade drag

Fysik

Vintervargen härstammar från den utdöda vitvargen. De är små till medelstora i storlek och ser väldigt mycket ut som den vanliga vargen. Det som utmärker vintervargar är att de oftast skiftar fäll mellan årstiderna. Om somrarna tenderar de att ha tunnare, varmt grå eller rödbruna fällar, medan de om vintern har tjock, ljus päls i vita, créme eller grå nyanser. Det förekommer vintervargar som inte byter färg, men de får som de andra en tunnare, smalare sommarpäls och tjock, tät vinterfäll. Deras ögon bär i regel blå eller grå nyanser.

Mentalitet

Varierande

Magier

Det finns en del av vintervargarna som innehar förmågan att sia, eller är sysnska. De har förmågan att få glimtar av framtiden, men kan aldrig se en absolut bild av vad som kommer att hända, då framtiden ständigt förändras. Bland individer som inte har siandets gåva kan vindens och köldens krafter visa sig.

Övriga färdigheter

Med skiftande fällar är vintervargar väldigt anpassningsbara till flera klimat. I varmare miljöer byts deras fäll till en tunnare, för att klara värmen bättre, medan den blir tjockare och köldtåligare i kalla klimat.

Historia och utveckling

Den Mörka Åldern/Kraftåldern

Vintervargen kan ha uppstått redan under den mörka åldern, men oavsett när rasen uppstod så härstammar den från vitvargarna någon gång innan modern tid. Möjligtvis kan de ha utvecklats parallellt med isvargen, men det finns få källor om ämnet.

Modern Tid

I modern tid har vintervargen inget speciellt rykte.

Övrigt

text