FANDOM

Område: Wintera
Geografi
Namn Wintera
Storlek Ca 18 mil från öst till väst. 12 mil som längst från norr till söder.
Angränsande Områden Kristallön,

Bergen

Klimat Stillsamt, snöklätt och kyligt. Stormiga höstslut med väldigt kalla temperaturer. Snön smälter endast under den varmaste sommarmånaden.
Djurliv Älgar, renar, harar, fjällrävar, snöugglor och andra vinterdjur.
Flockar Här bor ingen officiell flock från Numoori.

Utformning

Wintera är beläget i Numooris nordöstra hörn, öster om bergskedjan och angränsande till havet. Området ligger på en halvö, och platsen är svår att nå då den är omgiven av bergen. Det är ett övervägande orört område, och det är få som egentligen känner till det här fridfulla vinterlandskapet.

Trots att Wintera ligger beläget alldeles intill havet så är det förvånansvärt vindstilla. Det är endast under höstens senaste del, och vinterns början, då snöstormsperioden drar igång som områdets annars så fridfulla atmosfär rubbas. Under stormarna kan temperaturen sjunka så lågt som till -30°C. I vanliga fall ligger temperaturen runt 5 till -15°C. Området är snöklätt större delen av året, utöver under den varmaste sommarmånaden då snön ofta smälter bort. Det faller ny snö över området redan i slutet av sommaren, och det snöar inte sällan långt in i till slutet av våren eller början av sommaren.

Wintera täcks till stor del av barrskog, men har också större öppna fält och en del sjöar och vattendrag, vilka under en stor del av året är frusna. Ett av de få vattendrag som är öppet året runt är en strömmande fors som rinner ner från bergen och mynnar ut i en sjö centralt i området. Vattnet i sjön är väldigt rent, och ingen kan förklara varför det aldrig fryser.

Klimat

Stillsamt större delen av året, med temperaturer mellan 5 och -15 grader. Stormiga höstslut där temperaturerna kan falla drastiskt. Snöklätt året om utöver den varmaste sommarmånaden då snön tillfälligt smälter.

Fauna

Älgar, renar, harar, fjällrävar, snöugglor och andra vinterdjur.

Flora

Kommer.

I norra Wintera finns en stenformation, bildad av tre stora, avlånga stenblock som står lutade mot varandra, vilka sägs ha rest av ninjavargarna.

Historia

Skapelse och utformning

---

Flockliv

Här bor ingen officiell flock från Numoori.

Legender och myter

Det sägs att Wintera är den plats som ninjavargarna härstammar ifrån, och de levde där för många generationer sedan innan en brand härjade i området som krävde många av ninjorna på sina liv. Idag finns det dock inga spår kvar efter den förödande branden. Det ligger dock en stenformation i norra Wintera, i formen av tre stora, avlånga stenblock som lutar sig mot varandra i en trekant, som restes av de överlevande ninjorna till minne av sina släktingar och vänner.